Ben jij als zzp-er telefonisch bereikbaar?

Als ZZP-er is het van groot belang goed telefonisch bereikbaar te zijn. Maar dit kan nog weleens lastig zijn als u op locatie bij een klant werkt en eigenlijk de telefoon niet kan opnemen. Of nog erger, u neemt de telefoon aan terwijl er thuis op de achtergrond huilende kinderen te horen. Neemt u niet op en laat u de voicemail inspreken, haakt acht op de 10 klanten af. Het inschakelen van een telefoondienst is hiervoor de oplossing!

Hoe werkt een telefoondienst?

Altijd bereikbaar zijn voor uw klanten of leads, dat bent u met een telefoondienst die de telefoon voor u aanneemt wanneer je zelf niet in de gelegenheid bent. Dit betekent dat wanneer u niet of slecht bereikbaar bent, u de telefoon doorschakelt naar de telefoondienst. Zij nemen de telefoon voor u op met uw bedrijfsnaam en helpen de klant/lead verder en maken een notitie voor u die wordt verstuurd per e-mail. Zo kunt u later terugbellen wanneer het u uitkomt.

U geeft van te voren instructies over hoe u wilt dat de telefoon wordt aangenomen, met welke tekst en uitstraling en wat er genoteerd moet worden. De klant wordt dus volledig geholpen naar uw wens.

Bent u vervolgens wel aanwezig, beëindigt u de doorschakeling en gaat de telefoon weer bij u over. Zo bent u flexibel en altijd bereikbaar!

Keuze van telefoondienst

Houdt er rekening mee dat er verschillende soorten telefoondiensten zijn met ieder eigen kwaliteiten. Er zijn grote callcenters die werken met studenten en kleinschaligere telefoondiensten. Het voordeel van kleinschalig is dat de telefoniste uw bedrijf ook daadwerkelijk kent en betrokken is, alsof het uw eigen medewerker is. Kiest u voor een groot callcenter is de betrokkenheid en de kennis van producten minder.

Tips voor het inschakelen van een telefoondienst

  • Geef duidelijke instructies hoe u wilt dat de beller wordt aangesproken. De communicatiestijl bij een advocatenkantoor is anders dan van een kapster.
  • Geeft aan de telefoondienst door wat uw meest belangrijke klanten zijn zodat deze op een persoonlijke wijze worden benaderd.
  • Als u telefonische acquisitie lastig vindt, kan de telefoondienst ook deze werkzaamheden voor u uit handen nemen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *